Құман Тастанбеков өмірде өзін менсінбеген Меруерт Өтекешованың көңілін қалай аулаған
Құман мен Меруерттің кинодағы алғашқы бірге түскен фильмі – «Қыз Жібек» болса, одан кейінгісі – «Біздің Ғани». Ал енді, қараңызшы, «Қыз Жібектің» режиссері – Сұлтан Қожықов, «Біздің Ғанидың» режиссері – Абдолла Қарсақбаев.
Бұл туралы Алматы ақшамы газеті жазады.
1967 жылы «Қыз Жібек» фильміндегі рөлдерге кастинг жарияланған кезде режиссер Төлеген рөліне Құманды бірден бекіткен сияқты. Себебі, Сұлтекеңдей суреткердің интуициясы мықты ғой.
Құман ол кезде жас, қайратты, өңді, сымбатты жігіт. Ат құлағында ойнап өскен жылқышының баласы. Фильмнің соңына таман қалмақ сарбаздары туды алып қашатын сәтте Төлегеннің бір аттан екінші атқа қарғып, туды алып қалатын жері бар емес пе. Міне, сол қауіпті трюкті Құманның өзі орындайды. Бұл – актердің шеберлігі ғана емес, ерлігі. Міне, солай деп бағалауымыз керек.
Ал Қыз Жібек рөліне үміткер қыздардың көп болғаны рас. Киностудияда ұйымдастырылған кастингке бес жүзге жуық арудың қатысқаны ел аузында аңыз болып қалған. Бұл дегеніңіз, расында да, нағыз сұлулық сайысы ғой!
Бірақ, сонда да Сұлтан Қожықов басты рөлге лайықты қыз таба алмай қиналады. Өйткені, Қыз Жібектің өңі ғана емес, жан дүниесі де сұлу болуы керек.
— Бір күні киностудияға Меруерт келді, — дейді Құман өзінің «Түркістан» газетіне берген бір сұхбатында. –Шашы ұзын, тұр-тұлғасы жинақы, киген киімі мен жүрген жүрісі келісті. Бірақ, түрі аздап суықтау екен. Дәлізде көріп қалып, көзімді ала алсамшы. Ол да маған көзінің қиығын тастады. Сол сәт кеше болғандай есімде. Ішімнен: «Мынау нағыз Қыз Жібек қой» дедім.
Міне, Құманның оған деген махаббаты дәл осы мезеттен басталған секілді. Ғажап емес пе, ә?!
Меруерт тек сұлу ғана емес, ақылды, сабырлы, өжет қыз ғой. «Қыз Жібек» фильміне түсетін актерларды Алматы ипподромында бір ай бойы атқа мінгізіп, жаттығу жұмыстарын жасаған кезде бұрын атқа отырып көрмеген қала қызы Меруерттің бірден тізгінді берік ұстап, тез игеріп алғанына Құман әлі күнге дейін таңғалып отырады. Демек, қанымызда бар қасиет қой!
Құман әнші жігіт. «Баянда» керемет ойнайды. Консерваторияның өнер факультетіне түскенге дейін ауылдағы клубта бір-екі жыл сырнай (гармонь) тартып, ән салыпты.
Оның әншілігі театрдағы рөлдерінде де айқын, тайға таңба басқандай анық көрініп тұрады.
Ол кезде және, оркестрмен айтушы еді ғой. Ал оның дирижер дейтін қатаң бақылаушысы, сыншысы болатынын білесіздер. Міне, сол музыканттардың да талғамынан шығып, сүйсінтіп тастаушы еді біздің Құман.
Ал сонсоң, «Түлкі бикеш» опереттасындағы Флоридордың рөлін қалай сомдағанын көрсеңіз ғой, шіркін. Бұл өзі, бастан-аяқ әнге құрылған күрделі, қиын дүние. Бірақ, Құман ойнағанда, судағы балықтай емін-еркін жүзіп кете барады.
«Қыз Жібек» фильмінен кейін атағы дүркіреп шыққан жап-жас актер әкемтеатрға келгенде қазақтың маңдайалды режиссері Әзірбайжан Мәмбетовтің мектебіне тап болды. Ол Құманды әр түрлі рөлдермен сынады әрі шыңдады.
Менің досым, талантты режиссер Қадыр Жетпісбаев қойған Оралхан Бөкеевтің «Құлыным менің» атты туындысында жас журналист Жанның рөлін тамаша сомдады.
Кинодағы рөл мен театрдағы рөлдің арасы жер мен көктей. Себебі, кинода әртіс режиссердің көз алдында. Сәт сайын қайталайтын: «Стоп. Дубль!» дейтін «жарлығын» тыңдап жүріп ойнайды. Кейін оның артығын жонып, кемігін бітеп, монтаж жасайды.
Ал спектакльде актер өмір сүреді. Өз кейіпкерінің тағдырын, күйін-сүйінішін, арманы мен мұңын өз басынан өткереді. Міне, осы тұрғыда Құман даңқты режиссер Әзірбайжан Мәмбетовтің сынынан сүрінбей өткен сырбаз, мырза, бекзат актер. Әзекең оған енді ең қиын да күрделі рөлдерді сеніп тапсыратын болды. Айталық, «Еңлік-Кебектегі» — Кебек, «Қарагөздегі» — Нарша, «Қан мен тердегі» — Тәңірберген, «Ана-Жер-анадағы» — Қасым секілді кейіпкерлерді өз биігіне жеткізіп, актердің актері ғана сомдай алады.
Құман да биыл жетпіске толды ғой. Бірақ, «Мен әлі шал емеспін» деп өзі айтқандай, сол баяғы сыры мен сымбатын сақтап, экрандағы — Жібегі, өмірдегі – Меруертімен тату-тәтті тіршілік кешіп жатыр.
Бұл да, міне, бүгінгі жастар үшін баянды махаббаттың, өнер мен өмірдің жарасымды үлгісі деп білемін.
Әрине, уақыт жастық шақтағы күш-қайратты, сыр мен сымбатты бірте-бірте өзіне қайтарып алады. Шашқа ақ түседі. Самайды қырау шалады. Сондықтан да, кешегі ер Кебекті ойнаған Құман бұл күнде Абыздың рөліне көшіп, сахнада абыз болып толғанады.
Құман әнді ғана емес, әңгімені де өте әсерлі етіп айтады. Өз басым, оны тыңдап отырған шақтарда, шіркін-ай, осы бір оқиғаның желісі бойынша новелла жазар ма еді деп ойлаймын.
Айталық, Меруерт екеуінің алғаш танысқан кезін Құман сағынышпен есіне алып, күліп отырып әңгімелеген кезде көз алдыңа болашақта түсірілетін бір фильмнің эпизоды келгендей болады.
— Бірде түсірілімнен кейін сыртқа шықсақ, далада жаңбыр құйып тұр, — дейді ол. – Кәдімгі Алматының ақ нөсері. Міне, сол ақ нөсердің астында аппақ куртка киген жап-жас, сұлу қыз Меруерт кетіп барады. Оның соңынан көз алмай қарап, қол созымдай жерде мен еріп келемін. Бұл әлі, Меруерттің менен үркіп, кинодағы әріптесіміз – Әнуар Молдабеков ағамыздың: «Айналайын, Меруертжан, осы жігіттің етегінен ұстасаң, қор болмайсың!» деген әзіл-шыны аралас сөзінен жасқанып, «ой, не надо» деп жүрген кезі.
Байқап келем, қыздың менен тезірек ұзап кеткісі бар. Қуып жетіп, қатарласа жүруге мен де именемін. Бірақ, ішімнен: «Әй, қазір осы қыздың аяғы тайып кетіп, көшедегі суға шалп ете түссе ғой», — деп тілеп келемін.
Кенет, құдай менің тілеуімді бергендей, қас пен көздің арасында Меруерт суға топ ете қалды. Жүгіріп барып, қолынан тартып тұрғызып жатырмын. «Қалай, Меруерт бәрі жақсы ма?» деп қоямын барынша жанашыр үнмен.
Ол болса қатты ыңғайсызданып, басын шайқап күле береді. Содан, үсті-басымнан су сорғалап, такси тоқтатуға ұмтылдым. Ол кезде студентпін ғой. Қалтамда соңғы бір сомым ғана бар. Әне, соған такси ұстап, Меруертті үйіне дейін жеткізіп салдым.
Сонда мен онымен Төлеген болып емес, кәдімгі Құман болып азды-көпті тіл қатысып, қыз жүрегін жылытып қойғаныма сондай қуандым…
Міне, қараңызшы, қандай тамаша эпизод! Киноға да, әңгімеге де өзі сұранып тұрған жоқ па?!
Меніңше, оның бойында туабіткен табиғи зиялылық, бекзаттық, мырзалық бар. Сондықтан да, мен оны Мырза актер деп атаймын.
Біз осы, кейде тауды тауға, шөлді шөлге ұқсатып, шендестіріп, бағалап жатамыз ғой. Сол секілді кей актерлердің де бір-біріне ұқсайтын болмысы, табиғаты, ішкі мәдениеті болады.
Бәлкім, содан да шығар, Құманның: «Бала кезімде Ресейдің әйгілі әртісі Вячеслав Тихоновқа еліктеп өстім. Оның кинодағы гармоньмен айтатын әндерін ауыл клубындағы көркемөнерпаздар концертінде жиі орындайтынмын», — деген әңгімесін алғаш естігенде, іштей қайран қалдым.
Расында да, олардың табиғатында бір таңғажайып ұқсастық бар секілді. Меніңше, ол – Алла тағаланың өзі берген ерекше қасиеті – ішкі мәдениетінде, рухани топырағында, зиялылығында болса керек.
Кейде Құманның бір жаққа сапарға шығуға жиналып, көлігін сайлап, қамданып жатқанын байқап қаламын.
Әдеттегісінше, жылы сәлемдесіп, бір-бірімізге қарап жымиып тұрғанда:
— Иә-ә, Құман, тағы қайда кетейін деп жатырсың? – деймін ғой.
Сол кезде оның:
— Ауылға, қара шаңыраққа барып, ата-бабалардың әруағына Құран бағыштап қайтамын, — деген жауабын естіп, риза болып қаламын.
Ел-азаматтың ең үлкен парызы да сол, туған Жерге, ата-бабалардың рухына тағзым етіп, ел игілігі үшін еңбек ету емес пе.